Her beskrives det overordnede emne for forløbet, fx personkarakteristik i dansk, eller geometri i matematikUndervisningens indhold |
Her beskrives de faglige læringsmål for eleverne. Vælg tydelige afgrænsede mål, ikke for mange på samme tid. Overvej hvordan du kan formidle læringsmålene til eleverne, og evt til forældrene (se ffm.emu.dk eller følg linket herunder)Faglige mål |
Her fastlægger læreren sproglige mål for forløbet. Det er vigtigt at forestille sig meget konkret hvad man forventer eleverne skal lære sprogligt i forløbet. Målene kan handle om fagligt og førfagligt ordforråd, men de kan også handle om sproghandlinger, fx at eleverne skal kunne gøre noget med sproget (forklare, give et resume, argumentere, definere, beskrive, etc). Undervisningen skal vise eleverne hvilket sprog de skal bruge til at nå disse mål.Sproglige mål |
Her beskrives hvordan læreren tænker elevernes kommunikation med forældre /hjemmet ind i det faglige forløb. Eleverne skal gennem opgaverne i hjemmet bruge det førfaglige sprog, altså det sprog man bygger videre på i undervisningen. Er emnet i undervisningen fx brøker, så er det oplagt at give en opgave til hjemmet hvor eleverne undersøger og taler med deres forældre om 'halve' og 'hele ', måske 'kvarte' æbler eller kager.Tiltag/handling Hvordan kan forældrene inddrages og i hvad? |
Det er helt afgørende at elevernes hjemmeopgaver bruges i undervisningen efterfølgende. På denne måde får kommunikationen i hjemmet værdi som grundlag for faglig læring. Læreren planlægger hvordan elevernes bidrag bruges i undervisningen til at udvikle en faglig forståelse.Fastholdelse og efterbehandling |
Opsamling på forløbet og elevernes faglige udvikling. I hvilken grad har eleverne nået de faglige og sproglige mål? Hvad skal der arbejdes videre med?Evaluering |